WZORNICZY SLOW

呕ycie i nasze wybory nios膮 za sob膮 konsekwencje. Codzienno艣膰 sk艂ada si臋 ze s艂贸w, gest贸w, dzia艂ania, jedzenia, przedmiot贸w, emocji, uczu膰, plan贸w, marze艅 i pewnie jeszcze ca艂ej g贸ry rzeczy. Wszystko to prze偶ywamy mniej lub bardziej 艣wiadomie. W pewnej katowickiej 艣niadaniowni Pani z obs艂ugi nosi艂a koszulk臋 z wymownym napisem 鈥溑紃yj鈥. Kontrast tego rozkazuj膮cego s艂owa z ide膮 slow food panuj膮c膮 w tym lokalu troch臋 zawr贸ci艂 mi w g艂owie. I da艂 do my艣lenia. Coraz cz臋艣ciej 艣wiadomie si臋gamy po jedzenie, zastanawiamy si臋 co jemy, jak jemy, sk膮d pochodz膮 produkty, kto je dostarczy艂 i czy przypadkiem za produkcj臋 marchewki nie odpowiada dalekowschodni koncern. To samo z aktywno艣ci膮 fizyczn膮 i wszelkim sportem. Jeste艣my coraz bardziej aktywni lub przynajmniej 艣wiadomi swojej aktywno艣ci i swojego cia艂a. Zale偶y nam na sobie. Doskonale.

A jak jest ze 艣wiatem wzorniczym? Jak ze 艣wiadomo艣ci膮 tego na czym siedz臋, czym wyposa偶am wn臋trze, sk膮d pochodzi st贸艂, obraz, lampa, p艂ytka? Czy mamy 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e nie za ka偶dym produktem stoi projektant, za to za wieloma stoi reprodukcja i kradzie偶 praw autorskich? Czy nie jest tak, 偶e kluczowa przy podejmowaniu decyzji konsumenckich powinna by膰 w艂a艣nie 艣wiadomo艣膰? 艢wiadomo艣膰 tego sk膮d towar do nas dociera, kto go wyprodukowa艂, czy przypadkiem produkt nie jest ta艅szym zamiennikiem, kt贸ry okrada prawa autorskie. Zdaj臋 sobie spraw臋, 偶e zarzuceni nieprzebranym mn贸stwem rzeczy, nie mamy cz臋sto nawet mo偶liwo艣ci, by dowiedzie膰 si臋 wszystkiego o produkcie. Jednak pr贸bujmy, pytajmy, starajmy si臋. Budujmy w艂asn膮 艣wiadomo艣膰 rzeczywisto艣ci. Czasem lepiej usi膮艣膰 na meblu prostszym i mniej ozdobnym, jednak prawdziwym, czyli takim kt贸ry niczego nie udaje, a dzi臋ki temu wiemy jak zosta艂 zaprojektowany, z jakich jest materia艂贸w i jaka towarzyszy mu idea.

Podobnie jest z Gie El. Tu stawiamy na 艣wiadomo艣膰 produktu. Wok贸艂 ka偶dego tworzymy opowie艣膰, kt贸ra ma zadanie przybli偶y膰 produkt, pokaza膰 jego genez臋, etapy powstawania, materia艂y i koncept formy. Gie El to marka butikowa, kt贸ra stawia na ide臋 slow. Dzi臋ki temu mamy czas na poznanie naszych klient贸w, ich wn臋trz i oczekiwa艅. Daje nam to mo偶liwo艣膰 tworzenia autorskich i personalizowanych produkt贸w. Za naszymi produktami pod膮偶a narracja. Tworzymy dla os贸b, kt贸re oczekuj膮 w swoim 偶yciu 艣wiadomo艣ci i odrzucaj膮 bylejako艣膰. Doceniamy prawdziwe materia艂y, kt贸re s膮 tym, czym s膮. Drewno jest drewnem, stal stal膮, a kamie艅 kamieniem. Odrzucamy okleiny i tworzywa, je艣li te pr贸buj膮 udawa膰, 偶e s膮 czym艣 innym.

Wracaj膮c z ostatnich targ贸w Maison & Objet w Pary偶u przechodzi艂am przez odpraw臋 na lotnisku De Gaulle鈥檃. Na pod艂odze drewniana posadzka, a raczej co艣 co pr贸bowa艂o j膮 beznadziejnie imitowa膰. Wyk艂adzina z tworzywa sztucznego z nadrukiem drewna. Paskudna sprawa. Czy naprawd臋 musimy otacza膰 si臋 imitacj膮, kt贸ra tworzy nam iluzoryczn膮 ba艅k臋, 偶e idziemy po drewnianej pod艂odze, siadamy przy kamiennym blacie? Na moment zosta艅my jeszcze przy lotniskowej posadzce z drewna. Je偶eli aspekty u偶ytkowe, finansowe czy funkcjonalne doprowadzaj膮 do wyboru tworzywa sztucznego, to niech on przynajmniej nie udaje czego艣 innego. Bo po co?

My艣lenie o imitacji odrzucamy w Gie El. Wprowadzili艣my ostatnio kolekcj臋 nowoczesnych 偶yrandoli z metalowej plecionej siatki, co daje temu wyraz. Prawdziwa stal nierdzewna i stop fosforu, cynku i br膮zu. Materia艂y, kt贸re nie udaj膮. To samo z lampami ze szk艂a. Kto mia艂 okazj臋 dotkn膮膰 tworzonych przez nas kloszy, ten wie ile wa偶膮 i z jak grubego szk艂a s膮 wykonane. Idea slow design to proces, kt贸ry zaczyna si臋 ju偶 na etapie wyboru materia艂u do kolejnej kolekcji, zastanowienia si臋 nad zr贸wnowa偶on膮 produkcj膮, opakowaniem, u偶ytkowaniem samego przedmiotu czy wreszcie jego utylizacji lub transformacji w inny produkt, inn膮 lamp臋. U偶ywane przez nas kartony, kt贸rymi opakowujemy produkty nie s膮 lakierowane. To zwyk艂a br膮zowa tektura, kt贸r膮 mo偶na odda膰 do recyklingu, wykorzysta膰 jako opakowania przeprowadzkowe, a nawet poszatkowa膰 i wyrzuci膰 na kompostownik.

Ta idea wymaga czasu zar贸wno po stronie nas, jako producent贸w, ale tak偶e Was, czyli 艣wiadomych odbiorc贸w, kt贸rzy rozumiej膮 sk膮d br膮zowy karton i po艣wi臋c膮 chwil臋 na jego odpowiedzialn膮 utylizacj臋 lub dalsze wykorzystanie. Slow design to sie膰, kt贸ra 艂膮czy projektant贸w, producent贸w i finalnych u偶ytkownik贸w. W tym procesie anonimowo艣膰 nie jest po偶膮dana. Lubimy si臋 zna膰 i rozmawia膰. To buduje relacje i 艂膮czy. Dobrze, 偶e jeste艣cie.
Maria Rypu艂a

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors