Nie od dziś wiadomo, że projektowanie znacznie wykracza poza wyłącznie estetyczne i funkcjonalne aspekty aranżacji przestrzeni. Odkrywczy może być jednak fakt, że na naszych oczach tworzy się nowa dziedzina nauki, która łączy projektowanie, psychologię i neurobiologię, skupiając się na tym, jak doświadczenia estetyczne kształtują nasz mózg i zachowanie. To neuroestetyka – dyscyplina szczególnie istotna w branży wyposażenia wnętrz.
Projektowanie dla dobrego samopoczucia
W dużym skrócie neuroestetyka bada, jak nasze mózgi i ciała reagują na doświadczenia estetyczne: od poczucia podziwu podczas oglądania pięknego dzieła sztuki, po uspokajający efekt dobrze zaprojektowanego pomieszczenia lub żyrandola. NeuroArts bierze pod lupę złożone reakcje wywoływane przez doświadczenia estetyczne, w tym zmiany emocjonalne, poznawcze i fizjologiczne, dając wgląd i praktyczne zastosowania w tworzeniu przestrzeni ukierunkowanych na cele, wykraczające poza samą estetykę wizualną.
Zaangażowanie sensoryczne
Projektowanie z zasadami neuroestetyki oznacza więc tworzenie środowisk, które pozytywnie wpływają na zdrowie psychiczne i fizyczne odbiorców. Nasze mózgi pragną informacji sensorycznych, a projektując przestrzenie, które angażują wiele zmysłów—wzrok, słuch, dotyk, węch, czy nawet smak—możemy stworzyć bogatsze, bardziej immersyjne doświadczenia. Na przykład, wprowadzenie do wnętrz naturalnych elementów, takich jak rośliny, czy wyposażenie stworzone z naturalnych materiałów, może wywołać poczucie spokoju i kontaktu z naturą, a użycie ciepłych kolorów i miękkiego oświetlenia może sprawić, że przestrzeń będzie bardziej przytulna i zapraszająca.Rezonans emocjonalny
Projektowanie może wywoływać szeroki zakres emocji. Rozumiejąc, jak różne elementy projektowe wpływają na emocje, Gie El tworzy kompozycje przestrzenne, które wzbogacają doświadczenie odbiorców. “Proces projektowania i wytwarzania, to czas kiedy zamykamy w produkcie pewien ładunek energetyczny, tworzymy opowieść, która zostaje tam na zawsze. Dla mnie piękne w procesie kreacji jest to, że ładunek emocjonalny posyłamy dalej, przekazując pod opiekę naszym klientom, którzy otrzymują możliwość obcowania z przedmiotem. Jestem głęboko przekonany, że w projektowaniu i tworzeniu przedmiotów codziennego użytku nie chodzi o sam przedmiot, lecz o jego empiryczną wartość i aurę jaką niesie”, mówi Jacek Rypuła, architekt i współzałożyciel Gie El.
Wrażliwość kulturowa
Tło kulturowe także kształtuje to, jak postrzegamy i reagujemy na doświadczenia estetyczne. Projektowanie z myślą o inkluzywności zapewnia, że przestrzenie rezonują z różnorodnymi grupami odbiorców. Nasze doświadczenie wskazuje na to, że współpraca z lokalnymi rzemieślnikami i własne zaplecze projektowe pomaga w tworzeniu produktów, które są kulturowo istotne i szanujące.